Od Seelisbergu po Jeruzalem a Rím

Lucia Hidvéghyová

Naša cena: 22,00 €

Člen SSV: 18,70 €
Obj. čislo: 15142
Vypredané
Počet strán:
388 s.
Väzba:
brožovaná
Rozmer:
130 x 200 mm
ISBN:
978-80-8161-338-8

Dokumenty židovsko-kresťanského dialógu

Viac info

Publikácia je výsledkom spolupráce komisií Konferencie biskupov Slovenska a Ústredného zväzu židovských náboženských obcí v Slovenskej republike. Prináša desať dokumentov – od Desiatich bodov zo Seelisbergu (1947), ktoré stáli pri zrode Medzinárodnej rady kresťanov a židov, cez spisy učiteľského úradu Cirkvi až po vyhlásenie ortodoxných rabínov Medzi Jeruzalemom a Rímom (2017) –, ktoré sú významnou súčasťou obnoveného dialógu medzi židmi a kresťanmi. Publikácia obsahuje nielen množstvo historických faktov, ale aj dôležité podnety na uvažovanie a autentické pochopenie súčasných vzťahov medzi židovským a kresťanským náboženstvom.

Ukážka z knihy

Z obsahu

  1. Predhovor (Stanislav Zvolenský)
  2. Predhovor (Igor Rintel)
  3. Zloženie katolíckej a židovskej komisie pre dialóg
  4. Hovorí k nám jediný Boh. Úvodná štúdia. (Lucia Hidvéghyová)
  5. Od začiatkov dialógu k partnerstvu medzi židmi a kresťanmi. Úvodná štúdia. (Jehošua Ahrens)
  6. Príhovor k cirkvám. Desať bodov so Seelisbergu (Medzinárodná rada kresťanov a židov)
  7. Nostra aetate: o postoji Cirkvi k nekresťanským náboženstvám (deklarácia Druhíého vatikánskeho koncilu)
  8. Smernice a návrhy na aplikáciu koncilovej deklarácie Nostra aetate (pápežská Komisia pre náboženské vzťahy so židmi)
  9. Poznámky k správnemu predstavovaniu židov a judaizmu v ohlasovaní a v katechéze Katolíckej cirkvi (pápežská Komisia pre náboženské vzťahy so židmi)
  10. Pamätáme: úvaha o šoa (pápežská Komisia pre náboženské vzťahy so židmi)
  11. Dabru emet: židovské vyhlásenie o kresťanoch a kresťanstve (Národný projekt židovských vedcov)
  12. Židovský národ a jeho Sväté písma v kresťanskej Biblii (Pápežská biblická komisia)
  13. Plniť vôľu nášho Otca na nebesiach: Smerom k partnerstvu medzi židmi a kresťanmi (Skupina ortodoxných rabínov)
  14. „Lebo Božie dary a povolanie sú neodvolateľné“ (Rim 11, 29). Úvahy nad teologickými otázkami týkajúcimi sa vzťahov medzi katolíkmi a židmi pri príležitosti 50. výročia Nostra aetate (Komisia pre náboženské vzťahy so židmi)
  15. Medzi Jeruzalemom a Rímom. Úvahy o Nostra aetate po 50 rokoch (Konferencia európskych rabínov, Vrchný rabinát Izraela, Rabínska rada Ameriky)

Úryvok

Desať bodov zo Seelisbergu

1. Pamätajte, že cez Starú a Novú zmluvu/Starý a Nový zákon k nám všetkým hovorí jediný Boh.

2. Pamätajte, že Ježiš sa narodil zo židovskej matky z Dávidovho potomstva a z ľudu Izraela a že jeho večná láska a odpustenie objíma jeho vlastný ľud aj celý svet.

3. Pamätajte, že prví učeníci, apoštoli a prví mučeníci boli Židia.

4. Pamätajte, že základné prikázanie kresťanstva – milovať Boha a svojho blížneho – hlásané už v Starom zákone a potvrdené Ježišom zaväzuje tak kresťanov, ako aj židov vo všetkých medziľudských vzťahoch bez jedinej výnimky.

5. Vyhnite sa deformovaniu alebo skresľovaniu biblického či pobiblického judaizmu s cieľom vyzdvihovať kresťanstvo.

6. Vyhnite sa používaniu slova „židia“ výhradne v zmysle Ježišových nepriateľov a slov „nepriatelia Ježiša“ na označenie celého židovského národa.

7. Vyhnite sa takému predstavovaniu Pašií, ktorým uvalíte opovrhnutie za zabitie Ježiša na všetkých Židov, alebo jedine na Židov. Bola to len časť židov v Jeruzaleme, ktorá požadovala Ježišovu smrť, a kresťanské posolstvo vždy znelo, že to, čo priviedlo Ježiša na kríž, boli hriechy ľudstva, doložené na príklade tamtých židov, a hriechy, na ktorých majú podiel všetci ľudia.

8. Vyhnite sa tomu, že budete odkazovať na biblické kliatby alebo na volanie zúriaceho davu „Jeho krv na nás a na naše deti“, a pamätajte na to, že toto volanie nemôže prevážiť slová nášho Pána „Otče, odpusť im, lebo nevedia, čo robia“, ktoré majú nekonečne väčšiu váhu.

9. Vyhnite sa podporovaniu poverčivého názoru, že židovský ľud je rozvrátený, prekliaty a je mu súdené neustále utrpenie.

10. Vyhnite sa takým rečiam o Židoch, akoby prví členovia Cirkvi neboli Židmi.